Utdanningen for erfaringskonsulenter innen psykisk helse- og rusarbeid er et yrkesrettet utdanningstilbud som gir både teoretisk og praktisk kompetanse med utgangspunkt i bruk av egenerfaring i å hjelpe og styrke andre. I utdanningen blir brukerperspektivet sett på som likeverdig med faglig og vitenskapelig perspektiv. Utdanningen skal bidra til å utdanne reflekterte yrkesutøvere med et godt kompetansegrunnlag, og som er i stand til å møte de utfordringer som allerede finnes i dag, og i tiden fremover innenfor tiltak og tjenester for mennesker med psykiske lidelser og rus.
Du kan lese om praktisk gjennomføring, oppbygging av utdanningen og opptaksprosess i menyen på høyre side.
Hvert emne har egne læringsmål, som du kan lese om her.
Overordnede læringsutbyttebeskrivelser for hele utdanningen
Kunnskap
Studenten:
-har kunnskap om historiske tradisjoner og utviklingen av erfaringskonsulentens ulike roller.
-har innsikt i ulike kunnskapsperspektiver innen psykisk helse og rus.
-har innsikt i erfaringsbaserte kunnskapstradisjoner og posisjoner.
-har kunnskap om norske helse- og velferdstjenesters tradisjoner og oppbygning.
-har kunnskap om recovery og recoveryorienterte tjenester.
-kan oppdatere sin kunnskap om forståelser av psykisk helse og rusproblemer.
-har innsikt i tverrfaglig samarbeid og konflikthåndtering.
-har kunnskap om menneskerettigheter, levekår og rettigheter som borger.
-har kunnskap om kommunikasjon og mellommenneskelige og terapeutiske relasjoner.
-har kunnskap om familie og nettverksarbeid.
-har innsikt i pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven, spesialisthelsetjenesteloven, helse- og omsorgstjenesteloven og psykisk helsevernloven.
Ferdigheter
Studenten:
-kan anvende etisk refleksjon og forståelse i egen fagutøvelse.
-kan identifisere egne problemer fra andres og egen sårbarhet, og kan anvende metoder for egenomsorg i yrkesrollen.
-kan anvende recoveryprinsipper i samarbeidet og i bidrag til utvikling av recoveryorienterte praksiser.
-kan anvende erfaringsbasert kunnskap i ulike samarbeidsrelasjoner.
-kan anvende helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende tiltak i bedringsprosesser for å bedre livskvalitet.
-kan anvende kunnskap om gjeldende lovverk praksis, samt anvende relevant lovverk for å bistå brukere/pasienter og pårørende.
-kan reflektere kritisk om andres fagutøvelse i samarbeid med ulike yrkesgrupper.
-kan anvende kommunikasjons- og relasjonskompetanse i samarbeid med bruker/pasient og pårørende, uavhengig av bruker/pasients alder, kjønn, kulturell/etnisk/sosial bakgrunn og helsetilstand.
Generell kompetanse
Studenten:
-har forståelse for betydningen av levekår og hvordan det påvirker hverdagslivet.
-har forståelse for hva de ulike erfaringskonsulentrollene innebærer, herunder juridiske rammer, ansvar, oppgaver, etiske prinsipper, begrensninger og rollens bidrag til samfunns- og tjenesteutvikling.
-har utviklet handlings- og beredskapskompetanse, juridisk tenkning og rettssikkerhet for å kunne gi medmennesker nødvendig støtte og omsorg og ivareta brukerens/pasientens autonomi.
-har forståelse og respekt for brukeres/pasienters og pårørendes oppfatning av psykisk helse, rus, livssituasjon og meninger ang. løsninger.
-forstår hvilke faktorer som påvirker livskvalitet hos personer med alvorlige og langvarige psykisk helseutfordringer og/eller rusproblemer.
-har utviklet en etisk grunnholdning i samspill med brukere/pasienter, pårørende og fagfolk.
-har utviklet god relasjonskompetanse med forståelse for hva som bidrar til en positiv og likeverdig relasjon og hva som kan bidra til ubalanse i makt og kontroll.