Bilde av to studenter i sosialt entreprenørskap

Ildsjeler og innovasjon – møt studenter i sosialt entreprenørskap

Høsten 2023 begynte det første kullet med studenter i sosialt entreprenørskap ved KBT Fagskole. Studentene har snart fullført sitt første semester. I anledning årets andre samlingsuke, har vi tatt en prat med Ivar Brecke Nygaard (til venstre i bildet) og Leif Munkelien (til høyre i bildet) om studentlivet.

Forskjellige forkunnskaper – samme engasjement

De to ildsjelene har startet litt i hver sin ende når det kommer til sosialt entreprenørskap. Til felles har de ønsket om å hjelpe andre. Leif er allerede godt i gang med sosialt entreprenørskap. Han grunnla Metalheads against bullying (MAB) allerede i 2015 – en organisasjon mot mobbing og utenforskap.

Ivar på sin side har fått praktisk erfaring gjennom Stiftelsen Medvandrerne, og ønsker på sikt å starte opp et eget prosjekt. Gjennom studiene ønsker han å konkretisere og kanskje utvikle drømmen til et reelt prosjekt.

Erfaringskunnskap og innovasjon

Ivar hadde i utgangspunktet tenkt å søke på utdanningen for erfaringskonsulenter, før han fikk tips om den nye utdanningen i sosialt entreprenørskap. Som aktiv i Medvandrerne, hadde han først “bare” tenkt å bruke det han lærte innad i organisasjonen. Etter å ha studert en stund, har idéen om å starte noe nytt kommet: En gård som mestringsarena.

For Leif sin del handler utdanningen om å utvikle organisasjonen han har drevet i mange år. I fjor fikk han høre om den nye utdanningen fra en som gikk på erfaringskonsulentutdanningen, og valgte å søke opptak.

En tredje student, som ønsker å være anonym, håper utdannelsen kan åpne nye veier. Kanskje, når h*n har fått mer erfaring, vil h*n starte opp noe selv.

Illustrasjon av sosialt entreprenørskap på en gård
Ivar drømmer om å starte en gård som mestringsarena. Illustrasjon laget med AI-verktøyet Dall-E.

Personlig og faglig vekst

Studentene vi snakker med, forteller at de ikke visste så mye om sosialt entreprenørskap på forhånd. På utdanningen lærer de blant annet forskjellen mellom en “vanlig” entreprenør og en sosial entreprenør. Alle er tydelig på at de ikke drives av en drøm om å tjene penger – men å gjøre en forskjell i samfunnet. Eller som en av dem sier det: “Jeg har verken en drøm om å bli rik, eller å leve på NAV”.

Leif forteller at han gjennom utdanningen har funnet ut at han begynte i feil ende da han startet opp MAB. Han har også opplevd en personlig utvikling, og fått noen aha-opplevelser. “Hva hadde skjedd om jeg hadde gått her først, hvor kunne jeg vært i dag?”.

Også Ivar fått noen aha-opplevelser. “Jeg har vært i lokallag, og lurt på hvorfor ting er som de er. Jeg har fått en helt annen innsikt i hvordan en organisasjon funker”.

Utvikling av utdanningen

Videre i utdanningen de nå er halvveis i, håper Ivar og Leif at de lærer mer om økonomi. De har også noen tanker om hvordan utdanningen kan utvikles videre framover. Kanskje en tettere kobling til erfaringskonsulentutdanningen?

Leif trekker fram at mange erfaringskonsulenter jobber i sosiale entreprenørskap. Kanskje kan de som nå studerer sosialt entreprenørskap ansette noen av erfaringskonsulentstudentene i framtiden?

Å lære av sine feil – og ikke gi opp

På utdanningen lærer de også at det å drive med innovasjon og entreprenørskap ikke alltid er rett fram. Noen ganger skal det prøving og feiling til før man kommer dit man vil. I undervisningen får de møte folk som har vært i bransjen i noen år. “Jo mer du snubler, jo mer lærer du”, får de høre.

For det er ikke til å stikke under en stol at sosiale entreprenører trenger pågangsmot og engasjement, i tillegg til kunnskap om å drive sosiale entreprenørskap, gode samarbeidspartnere og gode idéer.

Vi ønsker studentene våre lykke til framover, og gleder oss til å følge dem videre!