Emnet skal gi en praktisk innføring og erfaring i hvordan planlegge, arbeide med og rapportere sosiale entreprenørskapsprosjekter, inklusiv hvordan involvere samarbeidspartnere og brukere. Strategisk tenkning og kritisk refleksjon er viktige elementer for å utvikle forståelsen til studentene. Kunnskap om og forståelse av hvordan man må forholde seg til rammebetingelser er også en sentral del av dette emnet.
Emnekode: | SEN005P |
Studiepoeng: | 15 |
Varighet antall uker: | Heltid: 16 Deltid: 20 |
Totalt antall timer: | 375 |
Antall timer – undervisning og veiledning: | Forelesninger og samlinger: 22 Praksis: 296 Veiledning: 16 |
Antall timer – egenarbeid: | Praksisrapport: 41 |
Samlinger: | En samling består av fem dager à 7,5 timer per dag. For praksis gjelder kun deler av samlingsuken, ikke full uke. Heltid: uke 20 Deltid: Uke 13 (år 1) og uke 20 (år 2) NB: Endringer kan forekomme. |
Læringsutbyttebeskrivelser SEN005P
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ulike forståelser av sosialt entreprenørskap innenfor det felt som
prosjektet retter seg mo. - har innsikt i juridisk rammer for sosialt entreprenørskap i forhold til prosjektet
- kan tilegne seg ny kunnskap om arbeidsmetoder for samarbeid om prosjektet med
fagfolk.
Ferdigheter
Studenten:
● kan anvende grunnleggende metodikk for planlegging og gjennomføring av sosiale
entreprenørskap og utarbeide en prosjektplan
● kan etablere samarbeidsrelasjoner og reflektere strategisk rundt betydningen og
håndteringen av disse
● kan forholde seg til juridiske rammer for gjennomføring av prosjektet og utføre
arbeidet i samsvar med taushetsplikt, opplysningsplikt, samtykke og
brukermedvirkning.
● kan skrive en rapport om prosjektet inklusiv en prosessbeskrivelse og refleksjon rundt
prosessen.
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for hvordan å bruke egenerfaring i sosialt entreprenørskapsarbeid
- kan utvikle en hensiktsmessig balanse i samspill med omgivelser, brukere og kunder
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper og betydningen av dette i rollen som sosial
entreprenør. - har utviklet en forutsigbarhet i oppmøte og utførelse av arbeidsoppgaver på bakgrunn
av kunnskap om arbeidslivets og yrkesfeltets spilleregler, plikter og rettigheter.
Arbeidsmetoder og vurderingsformer
Arbeidsmetoder
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Selvstudium
- Innleveringer og oppgaver
- Veiledning
- Mappe
Veiledning:
- Gruppeveiledning under webinar
- Gruppeveiledning under samlinger
- Individuell veiledning av mappe underveis
- Gruppe-/individuell veiledning av oppgaver og innleveringer
Vurderingsformer underveis:
- Individuell vurdering av innleveringer og oppgaver
- Individuell vurdering av mappe underveis
- Gruppevurdering under samlinger
Eksamen:
- Individuell skriftlig/muntlig eksamensvurdering av mappe