Emnet formidler kunnskap om utvikling av sosialt entreprenørskap ut fra ulike perspektiver, samt hvordan dette er relatert til ulike behov i samfunnet. Studentene skal utvikle ferdigheter i å vurdere egne forutsetninger for å være sosialt entreprenør samt forståelse av hva som kreves av samspill mellom fag og erfaring innenfor feltet.
Emnekode: | SEN001T |
Studiepoeng: | 10 |
Varighet antall uker: | Heltid og deltid: 14 |
Totalt antall timer: | 250 |
Antall timer – undervisning og veiledning: | Forelesninger og samlinger: 99 Webinar: 12 Veiledning: 6 |
Antall timer – egenarbeid: | 133 |
Samlinger: | (En samling består av fem dager à 7,5 timer per dag) Heltid og deltid: Uke 39 og 46 |
Læringsutbyttebeskrivelser SEN001T
Kunnskap
Studenten:
- har innsikt i ulike kunnskapsperspektiver og rammebetingelser innen sosialt
entreprenørskap - har kunnskap om erfaringsbaserte kunnskapstradisjoner og -posisjoner.
- har kunnskap om sosialt entreprenørskap i et samfunnsperspektiv og historisk
perspektiv. - har innsikt i viktige prinsipper for ulike sosial entreprenørroller, og faktorer som kan
hemmer og fremme sosiale entreprenørers arbeidsforhold. - har innsikt i ulike sosiale entreprenørskapsprofiler
- har kunnskap om grunnleggende etisk teori og dens relevans for sosial
entreprenørrollen - har innsikt i ulike tilnærminger til profil av en sosial organisasjon
- har kunnskap om hvordan egne og andre aktørers erfaringer kan anvendes til å forstå
andre, formidle håp, og stimulere til støtte og empowerment hos andre. - har kunnskap om Empowerment-modell: Samarbeid med utvalgte samfunnsaktører
- har kunnskap om muligheter for å utnytte sosiale forretningsmuligheter
- har kunnskap om samarbeid, relasjoner og effektiv kommunikasjon i samspill med
interessenter og aktører innen sosiale forretningsmuligheter
Ferdigheter
Studenten:
- kan utvikle sin egen profil for en sosial gründer
- kan finne fram til informasjon om eget yrke, formulere problemstillinger og reflektere
kritisk over erfaringsbasert kunnskap og sosial entreprenørroller. - kan identifisere etiske dilemmaer som sosiale entreprenører kan stå overfor og
reflektere rundt disse - kan kartlegge og identifisere egne styrker, svakheter og potensiale utfra egen profil
som sosial gründer
Generell kompetanse
Studenten:
- har et reflektert forhold til egne erfaringer og evne til å lære av andres case historier.
- har utviklet gode og gjennomtenkte verdier, holdninger og menneskesyn, og kan
utføre begrunnede valg basert på etisk og forretningsmessig refleksjon. - har forståelse for faktorer som bidrar til en positiv og likeverdig relasjon, og faktorer
som kan bidra til ubalanse i makt og kontroll. - kan bygge relasjoner med fagfeller, kollegaer, interessenter, offentlige aktører og
samarbeidspartnere av ulike tjenester - har forståelse for entreprenørens, kunder og yrkesfeltets plikter, rettigheter og
spilleregler
Arbeidsmetoder og vurderingsformer
Arbeidsmetoder
- Forelesning
- Gruppearbeid
- Selvstudium
- Innleveringer og oppgaver
- Veiledning
- Mappe
Veiledning:
- Gruppeveiledning under webinar
- Gruppeveiledning under samlinger
- Individuell veiledning av mappe underveis
- Gruppe-/individuell veiledning av oppgaver og innleveringer
Vurderingsformer underveis:
- Individuell vurdering av innleveringer og oppgaver
- Individuell vurdering av mappe underveis
- Gruppevurdering under samlinger
Eksamen:
- Individuell skriftlig/muntlig eksamensvurdering av mappe