E-læringskurs om recoveryorientert praksis i kommunale tjenester under utvikling 

I prosjektet CHIME 2.0. er vi nå i full gang med å utvikle kurs i recoveryorientert praksis for kommuner. Gjennom litteraturgjennomgang, dybdeintervju og workshops har vi identifisert hvilke tema det er behov for opplæring om. Nå er 8 moduler til et e-læringskurs skreddersydd for norske kommuner under produksjon.  

CHIME 2.0 (Faktaboks, trykk for å lese om prosjektet)

CHIME er et akronym for Connectedness, Hope, Identity, Meaning og Empowerment. CHIME-rammeverket ble utviklet av forskere i England, og presentert i en artikkel i 2011*. Forskerne kom fram til rammeverket etter å ha gått gjennom nesten 100 kvalitative forskningsartikler om recovery.    

 *Leamy, M., Bird, V., Boutillier, C. L., Williams, J., & Slade, M. (2011). Conceptual framework for personal recovery in mental health: Systematic review and narrative synthesis. British Journal of Psychiatry, 199(6), 445–452. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.110.083733 

CHIME 2.0. 

Prosjektet CHIME 2.0. handler om implementering av Recovery og CHIME i norske kommuner. I prosjektet jobber vi blant annet med å utvikle og levere recoveryorienterte opplæringskurs for tjenesteledere- og ansatte i kommunale psykiske helse- og rustjenester. Les om CHIME 2.0 (lenke). CHIME 2.0. er støttet av Stiftelsen Dam via Rådet for psykisk helse. 

En viktig samarbeidspartner i prosjektet er dr. Mary Leamy fra King’s College London. Hun har også holdt forelesning om recovery og CHIME for studentene på erfaringskonsulentutdanningen.  NTNU ved Ottar Ness er en av de andre samarbeidspartnerne i prosjektet.

Har kartlagt recoveryorienterte praksiser i 4 kommuner  

For å kunne lage et opplæringsprogram som kan komme til nytte for tjenester og de som benytter dem, har vi i prosjektet gjennomført en omfattende kartlegging av recoveryorienterte tjenester i 4 kommuner. Både Stjørdal, Sandnes, Tromsø og Trondheim kommune jobber recoveryorientert, og har vært gode case for utviklingen av opplæringsprogrammet.  

Gjennom kartleggingen har vi både sett på forskjeller i hvordan de ulike kommunene jobber, og behov for opplæring. Kartleggingen har bestått av dybdeintervju med tjenesteytere og –mottakere, og workshops med både ledere og ansatte i tjenestene samt de som mottar tjenestene. I kartleggingen har vi sett på kompetanse, kunnskap og motivasjon rundt recoveryorientert tilnærming.  

Tilpasset og interaktivt kurs 

Gjennom prosjektet ønsker vi å utvikle et kurs som er tilpasset opplæringsbehovene til de som jobber i tjenestene og hva de som benytter tjenestene har behov for. I forkant av e-læringskurset skal forkunnskapene til deltakerne kartlegges, slik at de kan få anbefalt hvilke moduler som er aktuelle for dem. 

Hver modul består av flere leksjoner. Tanken er at disse skal være interaktive og engasjerende, eksempelvis med “forgrenet scenario” (da går du gjennom en historie hvor du tar valg etter hvert, og får oppleve hvilke konsekvenser valgene du tar kan ha). Det vil også bli, blant annet, video, quiz og caseoppgaver.  

Bilde fra en workshop
Nylig hadde prosjektgruppen en workshop for å gå gjennom modulene som er under utvikling. Grunnarbeidet er gjort av erfaringskonsulent Yvonne, og prosjektgruppen har jobbet med å komme med innspill og sette retning for det videre arbeidet.

Ønsker å tilby studiepoeng i recoveryorientert arbeid 

Aktuelle tema for opplæring som har blitt avdekket tidligere i prosjektet, har nå blitt oversatt til læringsmål, som skal ligge på bachelornivå. De siste årene har KBT Fagskole jobbet for å kunne tilby såkalte micro credentials. Enten i samarbeid med universitet, eller på egen hånd. Micro credentials, eller “minikvalifikasjoner”, er “et eksamenspapir eller kompetansebevis for læring av begrenset omfang” (fafo.no). Slike minikvalifikasjoner kan gi studiepoeng og/eller et såkalt kompetansemerke (badge) som f.eks. kan legges ut på LinkedIn.  

Vi vil komme tilbake med mer informasjon om eventuelle studiepoeng senere, når vi vet mer om hvordan vi kan få det til i praksis. For KBT Fagskole er det i tillegg en ambisjon om å på sikt kunne starte opp en egen utdanning om recoveryorientert arbeid.  

Norsk kontekst 

Gjennom CHIME-prosjektet har vi også sett på hva slags opplæringsprogram i recovery som finnes fra før, både i Norge og internasjonalt. For oss er det viktig at kurset skal være skreddersydd inn mot opplæringsbehov i Norge.  

Et eksempel er at det er avdekket et behov for opplæring om kulturell kompetanse. Innvandrere fra andre kulturer, kan også ha en annen forståelse for psykisk helse og det å motta hjelp. For å kunne tilby likeverdige tjenester, er det viktig å ha kompetanse på kultursensitivitet og hva slags tilpasninger folk fra ulike land og kulturer kan ha behov for, og krav på.  

Oversikt over moduler  

Under ser du oversikt over tema for de ulike modulene som nå er under utvikling   

Modul 1: Grunnleggende introduksjon til Recovery og recoveryorientert praksis 

Modul 2: Introduksjon til CHIME – Prinsipper og anvendelse i recoveryarbeid 

Modul 3: CHIME i praksis – Kartlegge, utvikle og implementere 

Modul 4: Å gjøre recovery mulig – roller, ansvar og samarbeid i praksis 

Modul 5: Brukermedvirkning og erfaringskompetanse i recoveryorientert arbeid 

Modul 6: Kulturell kompetanse – for likeverdige tjenester 

Modul 7: Traumebevisst omsorg i et recoveryperspektiv 

Modul 8: Implementering av recoveryorientert praksis i tjenestene (hovedsakelig for ledere) 

Erfaringskonsulent Yvonne Vornes har et stort hjerte for CHIME-prosjektet