Vil sette brukerorientert forskning på agendaen – KBT fagskole godkjent som forskningsorganisasjon  

Tidlig i desember fikk vi brev fra Forskningsrådet, hvor det står at de godkjenner KBT fagskole som forskningsorganisasjon. Denne godkjenningen er en milepæl, og åpner nye muligheter både for KBT fagskole og våre samarbeidspartnere. 

Dette er den største milepælen for KBT Fagskole siden det ble opprettet i 2020. Nå får vi muligheten til å gå for fullt inn i forskningsfeltet, som en fullverdig aktør. Vi har vært involvert i mange forskningsprosjekt, men det har vært gjennom andre. Sånn at det blir mye mer motiverende å kunne forme sine egne forskningsprosjekt, og også vektlegge de tilnærmingene og perspektivene som vi mener er viktige. Vi har hatt mye godt samarbeid med universitet og institutt, men det vil alltid være slik at når du bare er med som en samarbeidspartner, så har du ikke samme mulighet til å legge premissene.“, sier rektor, Karl Johan Johansen

Brukerorientert forskning  

Vår nisje som forskningsorganisasjon, blir brukerperspektivet og sosial innovasjon. Brukermedvirkning i forskning kan nå løftes til et nytt nivå. Vi vil jobbe for å utvikle egne forskningsprogram som tar utgangspunkt i brukerperspektivet. 

Ann-Mari Lofthus, prosjektkoordinator med Ph.d., sier:  

“Den godkjenninga fører til at vi kan ha et mye sterkere fokus på bruker- og pårørendemedvirkning i forskning og at vi kan bli likeverdige partnere. Det er jo en statusendring som fremmer bruker- og pårørendeperspektivet i forskning. Jeg ser frem til å utvikle brukerstyrte prosjekter. Dette har vært en prosess. Det viser at man må være tålmodig og villig til å stå på. Men også lytte til hva som kreves, og derigjennom får du et veldig godt resultat. “

Inviterer til innspill og samarbeid – digitalt dialogmøte i januar  

Mange er opptatt av brukerperspektivet i forskning. Vi ønsker innspill på hva KBT Fagskole som forskningsorganisasjon kan jobbe med. I tillegg vil vi gjerne snakke med miljø om hvordan vi kan samarbeide om forskning.  Derfor vil vi invitere til dialogmøte på nyåret. Mer informasjon om dette kommer i januar.

Nok en milepæl er nådd

Håkon Steen (foto: privat)

Styreleder i KBT Fagskole, Haakon Steen, er godt fornøyd med godkjenningen:  

Det er med stolthet vi kan dele at KBT Fagskole nå er godkjent som forskningsorganisasjon. Dette markerer en viktig milepæl i vår utvikling. På få år har vi vokst betydelig, drevet av visjonen om å løfte brukerstemmen, fremme samskaping og skape løsninger for et mer inkluderende samfunn. Gjennom utstrakt internasjonalt samarbeid har vi bygget sterke faglige nettverk og utviklet utdanninger som setter erfaringskompetanse i sentrum. 

Godkjenningen som forskningsorganisasjon gir oss nye muligheter til å: 

  • Utvikle og dele kunnskap som styrker psykisk helse- og rusfeltet.
  • Samskape forskning med studenter, fagmiljøer og brukere.
  • Bidra til innovasjon, entreprenørskap og sosial bærekraft i Norge og internasjonalt. 

Styret ser frem til å ta denne rollen sammen med skolens stab. Sammen med våre samarbeidspartnere vil vi fortsette å utfordre etablerte strukturer og skape rom for nye perspektiver. 

På vegne av styret vil jeg takke rektor og ansatte som har jobbet frem godkjenningen. Takk til alle som har vært med på reisen så langt – dette er bare begynnelsen.”  

I tillegg til å være styreleder i KBT Fagskole, er Steen nestleder i Mental Helse.  

Langsiktig arbeidsinnsats har gitt resultater  

Arbeidet for å få til en forskningsorganisasjon har pågått i flere år, og det har vært en standhaftig prosess fra flere medarbeidere. Rektor, Karl Johan Johansen, har stått i spissen, og er et forbilde for de ansatte når det kommer til å aldri gi opp når man har troen på noe. Nå har endelig innsatsen gitt resultater, og vi kan nå starte å se nærmere på hvilke nye muligheter denne statusen gir oss og våre samarbeidspartnere. 

Flere krav for å bli godkjent som forskningsorganisasjon 

For å kunne bli godkjent som forskningsorganisasjon er det flere krav man må oppfylle, og vi har jobbet målrettet for å få disse på plass. Kravene handler blant annet om hva som står i vedtektene våre, hvor mange årsverk som er FoU-årsverk og hvor lenge vi har drevet uavhengig forskning. For å opprettholde godkjenningen må vi fortsette å oppfylle disse kravene også i framtiden.  

Skaper stor optimisme internt  

I KBT fagskole er det et mål at alle ansatte er involvert i forskning og utvikling. Noen er prosjektledere og andre er involvert på andre måter. Godkjenningen av KBT fagskole som forskningsorganisasjon vakte stort engasjement og optimisme internt.  

“Vi jobber jo stadig med ting vi har lyst å grave mer i”, sier studieleder i sosialt entreprenørskap, Thommy Andresen.  

At vi driver med nybrottsarbeid, har nesten blitt en selvfølge i KBT Fagskole. Det ligger i naturen til sosialt entreprenørskap, og det er fortsatt mye mark som skal pløyes når det kommer til erfaringskonsulenter. Vi er tett på praksisfeltet, og ser ofte hvor det er behov for mer kunnskap – og dermed mer forskning.  

Ottar Ness. Foto: NTNU/Elin Iversen

Ottar Ness, styremedlem i KBT Fagskole og professor ved NTNU, skriver til oss i en e-post:

“Jeg uttrykker mine største gratulasjoner til KBT Fagskole som nå har fått godkjent status som forskningsinstitusjon. Dette er et viktig og nyskapende grep i utviklingen av norsk kunnskaps- og velferdspolitikk. 

KBT Fagskole har gjennom mange år vært en nasjonalt ledende aktør innen erfaringskompetanse, brukermedvirkning og samskaping i psykisk helse- og velferdsfeltet. At de nå formelt får en forskningsrolle, vil løfte feltet for erfaringsforskning betydelig – både når det gjelder kvalitet, relevans og legitimitet. 

KBT Fagskole kombinerer tett kontakt med praksisfeltet og brukernes egne erfaringer med høy faglig og metodisk bevissthet. Dette gir unike forutsetninger for forskning som ikke bare handler om mennesker, men som utvikles sammen med dem det gjelder. Slik forskning har stor betydning for å utvikle mer treffsikre, rettferdige og relasjonelt orienterte tjenester. 

Godkjenningen som forskningsinstitusjon vil styrke samarbeidet mellom KBT Fagskole, universitets- og høyskolesektoren og tjenestene, og bidra til ny kunnskap som både har vitenskapelig tyngde og dypt forankret erfaringsperspektiv. Jeg er overbevist om at dette vil gi viktige bidrag til utviklingen av både forskning, utdanning og praksis nasjonalt og internasjonalt. 

(Ottar Ness, Professor NTNU; leder for NTNU WellFare: Nordisk forskningssenter for livskvalitet og sosial bærekraft; Leder for WHO Collaborating Centre on Well-being and Social Sustainability) 

Katie Wikstrøm, seniorrådgiver i KBT sier : «Dette er en fantastisk nyhet som forsterker kvaliteten i det arbeidet som KBT gjør. KBT har visjon om fag og erfaring i likeverdig dialog og har over år publisert rapporter fra ulike prosjekter som har inkludert brukerens stemme. Nå kan vår forskning basert på både fag og erfaring i større grad komme tjenestene, men ikke minst brukeren til gode. Dette er en fantastisk god nyhet.» 

Katie Wikstrøm, seniorrådgiver i KBT

Skal en fagskole drive med forskning, da?  

Det siste året har det vært mye positiv utvikling rundt fagskolene. I vår kom en ny fagskolemelding, som blant annet legger opp til at fremtidens fagskoler kan tilby utdanning på nivå med bachelor og master. Fagskolemeldingen peker også på et behov for å forske på fagskolene.

Det betyr ikke at vi skal bli mer akademiske, men at det er behov for kunnskapsutvikling og kompetansebygging på høyere nivå. 

Når det kommer til forskning, vil vår nisje være noe annet enn det universitetene driver med. Vi vil drive med brukerorientert og praksisnær forskning og utvikling, med basis i erfaringer og levde liv. Den nye godkjenningen gjør at vi ser lyst på fremtiden, og gleder oss til å ta fatt på fortsettelsen i 2026