Tekst skrevet i samarbeid med Yvonne Vornes
Snart har vi et nytt år med nye muligheter – og et helt nytt verktøy for norske kommuner. I januar lanseres et opplæringsverktøy om recoveryorientert arbeid. Kurset består av 8 moduler, som er utviklet med bakgrunn i forskning, fag og erfaring. Gjennom det siste året har KBT Fagskole samarbeidet med Ottar Ness (NTNU) og Dr. Mary Leamy (King’s College London) om å utvikle en praksisnær opplæringspakke for kommuner. Målet er å gjøre teori og forskning rundt recovery levende og anvendbar i hverdagen.
Kurset er utviklet gjennom prosjektet CHIME 2.0. – Recoveryorienterte opplæringskurs. Prosjektet er støttet av Stiftelsen Dam gjennom Rådet for psykisk helse.
Skreddersydd for kommunene
Målet er å skape et opplæringstilbud som passer med virkeligheten i kommunale tjenester. I utviklingen har vi benyttet erfaringene til ledere, fagfolk og tjenestemottakere i fire kommuner (Trondheim, Stjørdal, Sandnes og Tromsø). Gjennom kurset får kommunene tilgang til kunnskapen og kompetansen som trengs for å styrke kvaliteten i egen praksis, og utvikle tjenester som fremmer en meningsfull og bærekraftig recovery hos tjenestemottakere.
Tidligere i prosjektet har vi gjort en kartlegging med de fire kommunene, gjennom intervju og dialogmøter. I tillegg har vi hatt med en ekspertgruppe med brukere.
Test av moduler har gitt et bedre tilpasset opplæringsverktøy
Vi ønsker til å tilby en opplæring som er solid forankret i reelle erfaringer og behov fra feltet. Kommunene Sandnes og Stjørdal har prøvd ut en pilot med de to første modulene av kurset. Tilbakemeldingene har gitt oss mulighet til å forbedre modulene.
Gjennom metoden Experience-Based Co-Design (EBCD) har vi samarbeidet med tjenestemottakere, ansatte og ledere i Stjørdal, Sandnes, Tromsø og Trondheim. Samarbeidet har gitt en dypere forståelse av behovene, erfaringene og praksisfeltets virkelighet, Det som kom frem var blant annet behov for mer anvendbare verktøy, en felles begrepsforståelse, økt kulturell kompetanse og bedre integrering av traumebevisste og recoveryfremmende tilnærminger i tjenestene.

Kombinerer flere læringsformer
Resultatet er en fleksibel «blended learning-pakke» som består av åtte moduler. Kurset kombinerer interaktiv digital læring med videoer, podkaster, interaktive scenarier, refleksjonsoppgaver og fysiske dialogmøter i kommunene for å sikre at læringen blir til konkret handling. Kurset «Recoveryorientert praksis med CHIME-rammeverket i moderne psykisk helse- og rustjenester» blir lansert på norsk og engelsk.
Spekket med nyttige ressurser
Kurset inneholder rundt 150 supplerende ressurser – blant annet maler for handlingsplaner, samtaleverktøy, refleksjonsoppgaver, veiledere, implementeringsforslag og praktiske hjelpemidler som kan tas i bruk umiddelbart i tjenestene.
Etter hver digitale modul møtes deltakerne til en felles workshop der de utarbeider egne handlingsplaner basert på ferdige maler. Slik får de prøvd ut elementer fra modulen i egen praksis. Hver digital modul tar om lag 60 minutter inkludert refleksjonsoppgaver og skriftlig arbeid
Forskning + erfaringskompetanse + fag = et praktisk verktøy
Med dette nye verktøyet ønsker vi å bidra til å forme fremtidens recoverykompetanse. Den nye kurspakken er utviklet med bakgrunn i både forskning, erfaringskompetanse og fagkunnskap. CHIME-rammeverket er sentralt i kurset, og vi er så heldige å ha med oss Dr. Mary Leamy fra King’s College London som en viktig samarbeidspartner i prosjektet. Professor Ottar Ness, leder for NTNU WellFare: Nordisk forskningssenter for livskvalitet og sosial bærekraft, har også vært en god sparringspartner i prosjektgruppen.
Les om prosjektet bak det nye kurset
Brenner for recoveryorienterte tjenester
Erfaringskonsulent Yvonne Vornes har vært en sentral brikke i utviklingen av det nye kurset. Hun har gjort den største jobben med å utvikle det nye opplæringsverktøyet, med støtte fra kollegaer i prosjektet. Bak den store jobben ligger et brennende engasjement for recoveryorienterte tjenester.
«Etter mange år med egne erfaringer fra rus og psykisk helseutfordringer vet jeg hvor viktig det er å finne tilbake til et verdig liv. Å arbeide med CHIME-prosjektet har derfor vært svært personlig for meg – et ønske om å bidra til endring for dem som fortsatt står i en krevende livssituasjon. Vi trenger fagfolk som, i samarbeid med tjenestemottakere, utforsker hva som gir håp, mening og retning i livet, og hva recovery faktisk betyr for den enkelte. Da kan fagkompetanse brukes der den virkelig gjør en forskjell – og bidra til mer bærekraftige bedringsprosesser» , sier Vornes.
Slik definerer Yvonne recovery:
“Recovery er ikke én metode. Det er et menneskesyn – et dypt forankret verdigrunnlag som minner om at håp kan vekkes, mening gjenoppdages og tilhørighet bygges – uansett hvem en er, hvor en har vært, eller hva som har formet en til den en er. En fortid sier noe om hvor en har vært, men ingenting om hvor en er på vei. Recovery handler ikke om hvordan tjenestene er organisert, men om hvordan en velger å møte hvert enkelt menneske – med nysgjerrighet, respekt og tro på muligheter. Målet er ikke å tilby like tjenester, men å skape rom for likeverdige liv – der den enkelte gis mulighet til å vokse, delta og forme en fremtid i tråd med egne verdier og drømmer.”
Kombinasjonen av forskningen, erfaringskompetansen og samarbeidet kommuner i dette prosjektet, gjør at dette er et produkt vi har stor tro på.
Vil dere prøve opplæringen i din kommune?
Dersom du er interessert i å teste det nye opplæringsprogrammet, kan du ta kontakt på e-post: fagskole@kbtkompetanse.no
Du kan også ta kontakt med prosjektmedarbeider Yvonne: yvonne.vornes@kbtkompetanse.no og prosjektleder Karl Johan: karl.johansen@kbtkompetanse.no
Oversikt over moduler
Under ser du oversikt over tema for de ulike modulene som nå er under utvikling.
Modul 1: Grunnleggende introduksjon til Recovery og recoveryorientert praksis
Modul 2: Introduksjon til CHIME – Prinsipper og anvendelse i recoveryarbeid
Modul 3: CHIME i praksis – Kartlegge, utvikle og implementere
Modul 4: Å gjøre recovery mulig – roller, ansvar og samarbeid i praksis
Modul 5: Brukermedvirkning og erfaringskompetanse i recoveryorientert arbeid
Modul 6: Kulturell kompetanse – for likeverdige tjenester
Modul 7: Traumebevisst omsorg i et recoveryperspektiv
Modul 8: Implementering av recoveryorientert praksis i tjenestene (hovedsakelig for ledere)
Lanseringen av hele kurset skjer i januar 2026. ønsket er å bidra til konkrete løft og utvikle kompetansekulturen i norske kommuner
Prosjektet er støttet av Stiftelsen Dam

